Kvantdatorminne av cesium

Fungerande atomminne för framtida kvantdator nu skapat i laboratoriemiljö.

I teorin ska kvantdatorer kunna utföra extremt snabba beräkningar, till exempel knäcka krypterad information på rekordtid. Men i praktiken är inte mycket åstadkommet ännu.

Nu är dock ett litet steg på väg mot en fungerande kvantdator taget i ett laboratorium i Tyskland. Forskare vid Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn har lyckats bygga ett ”minne” med hjälp av cesiumatomer fångade i en laserstråle. Med mikrovågsstrålning kunde de ”skriva” information till minnet, som de något senare ”avläste” med ytterligare en laserstråle och en digitalkamera. Därmed bekräftades att forskarna kan styra en kvantpartikels värde, vilket är en förutsättning för en fungerande kvantdator.

Nästa steg är dock betydligt svårare. Nu gäller det att få kvantdatorminnet att reagera med ett annat minne så att de tillsammans utför en beräkning. De tyska forskarna är dock optimistiska. Fysikdoktoranden Dominik Schrader säger till den brittiska tidskriften New Scientist att forskarlaget kommer att kunna bygga ett sådant system inom två år.