Snuppy ny på klonadlistan

En afghanvalp från Sydkorea blev världens första klonade hund.

Det har varit svårt att klona människans bästa vän. En grupp forskare i Sydkorea blev tvungna att sätta in hela 1 096 embryon i 123 surrogattikar för att få fram två klonade valpar. Den ena valpen dog i lunginflammation efter tre veckor. Den andra överlevde och har fått namnet Snuppy (Seoul National University puppy) för att marknadsföra sitt universitet. Forskarnas största svårighet var att få hundens äggceller att mogna i provrör.

Katter är lättare att klona. Redan för ett år sedan började det amerikanska företaget Genetic Savings and Clone leverera klonade katter. Priset för en klonad upplaga av favoritkissen är 250 000 kronor.

– Vi har gjort försök med att klona hundar i flera år, men jag kan ännu inte säga när vi är redo att erbjuda tjänsten, säger Ben Carlson på företaget.

Ett etiskt problem är att varje ny klon föds till priset av att massor av djur tvingas genomgå omfattande behandlingar.

Sedan fåret Dolly föddes har en lång rad djur blivit klonade. Listan här intill tar upp däggdjur klonade med en teknik som går ut på att man ersätter arvsmassan i ett ägg med kärnan från en kroppscell, så kallad somatisk kärnöverföring.

1997 Får
1998 Mus
1998 Ko
1999 Get
2000 Gris
2001 Gaur (ett slags oxdjur)
2001 Mufflonfår
2002 Katt
2003 Häst
2003 Mulåsna
2003 Råtta
2005 Hund

Senast på listan över klonade däggdjur är afghanvalpen Snuppy.

Årtalen anger när resultaten har publicerats i vetenskapliga tidskrifter.