Tystare och snabbare tåg

Med aktivt svängande hjul kan farten ökas ytterligare.
Publicerad

Om fem år ska en ny generation svenska snabbtåg tas i drift. Målet är att de ska kunna köras 25 procent snabbare än dagens snabbtåg utan att rälsen behöver förstärkas eller byggas om. Även om X2000-tåget innehar det svenska hastighetsrekordet med 276 kilometer i timmen, är det få ställen man kan köra så fort. Banorna är för krokiga och ojämna. X2000 körs normalt i 200 kilometer i timmen och har gjort så sedan början av 1990-talet.

Första steget mot snabbare tåg är att konstruera en ny hjulupphängning. X2000-tågen är utrustade med så kallade radiella boggier som tillåter hjulaxlarna att svänga så att de kan anpassa sig efter kurvorna. På så vis slits hjulen och spåret mindre och gången blir tystare jämfört med traditionella boggier med fasta hjulaxlar.

För att ytterligare förbättra boggin ska man nu testa aktiv styrning av hjulaxlarna. Med en sådan kan man klara svårare förhållanden än vad en passiv boggi klarar. Den ger dessutom stabilare gång på raksträckorna. Nackdelen är att den aktiva boggin blir mer komplicerad, eftersom styrningen kräver avancerad styrautomatik. Till sommaren 2006 planeras de första testerna med ett modifierat snabbtåg.

Publicerad

Teknik

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor