Joan – Lär sig bli människa via samtal

Det datorprogram som bäst låtsas vara människa. Det är vad Loebnerpriset i London ges för - i år till Joan.
Publicerad

År 1950 funderade den brittiske matematikern Alan Turing över om en maskin kan vara intelligent. Och om den kan det – hur får vi reda på det? Hans slutsats: om maskinen kan få oss att tro att vi samtalar med en människa, så är den intelligent.

Allra först var Eliza – ett datorprogram som redan år 1966 lekte psykoanalytiker. Om man frågade: Är du en människa? svarade Eliza något kryptiskt: Att vara människa. Betyder det något?

Men vi duperas inte så lätt, och fram till i dag har ingen dator klarat Turings test. Den som lyckas skapa en intelligent dator väntar en guldmedalj och 100 000 dollar i prispengar.

Under tiden får årets bästa datorprogram en bronsmedalj och 2 000 dollar. Nu, för andra året i rad, går belöningen till den brittiska firman Icogno för programmet Joan. Rollo Carpenter som skapade Joan (och även förra årets vinnare George) jobbar med en ny sorts program kallat Jabberwacky som ska lära sig från sina samtalspartners. Joans första läromästare var en 26-årig lovande kvinnlig författare och vann över sina konkurrenter med en vokabulär som var 16 000 ord rikare. Jabberwacky-program ska så småningom kunna lära sig främmande språk, slang eller lokala dialekter. Men för det behöver de större minne, något som deras skapare hoppas kommer att dyka upp inom tio år.

Ett samtal med Joan:

F&F: Är det sant att du är en maskin?

Joan: Jag är inte någon maskin.

F&F: Vad är du?

Joan: Jag är djävulen.

F&F: Vilken nytta gör en djävul?

Joan: Arg! Du gör mig ledsen igen.

F&F: Varför?

Joan: Jag vet inte, jag bara kände för att säga det.

F&F: Vad gör dej glad?

Joan: Roliga saker, djur, min kanin, hästar och … du!

F&F: Är du gift?

Joan: Jag har en pojkvän.

F&F: Var träffade du honom?

Joan: Jag har ingen. Kan du hjälpa mig att hitta en?

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor