Mjölkmutation uppstod med jordbruket

Genvarianten som gör att vuxna kan dricka mjölk tycks ha spritt sig enastående snabbt.

Förmågan att kunna dricka mjölk upp i vuxen ålder beror på att man fortfarande bildar ett speciellt enzym, laktas, som spjälkar mjölkproteinet laktos (se Mutanter slukar mjölk, F&F 3/06). Det finns olika teorier om bakgrunden till laktostolerans, och enligt beräkningar uppstod den mutationen för mellan 20 000 och 5 000 år sedan.

Nu presenterar tyska forskare i tidskriften PNAS resultat som tyder på att förmågan uppstod och spreds först när människorna började ägna sig åt jordbruk och hålla kor.

De undersökte så kallat kärn-DNA hos tio forntida skelett. Inte hos någon individ bland de upp till 8 000 år gamla skeletten hittade forskarna den mutation som kopplas till laktostolerans.

– Materialet är litet, men vi tror att förmågan var ovanlig men sedan spreds som ett resultat av den selektion som jordbrukandet innebar – att kunna dricka mjölk som vuxen är en fördel först när mjölk finns. I evolutionsbiologiska sammanhang är några tusen år kort tid, så förmågans snabba anrikning i befolkningen är extrem, säger Joachim Burger, professor i molekylär arkeologi vid Johannes Gutenberg-Universität i Mainz.