Så bör äldre träna

Ett nytt sätt att avbilda muskelceller visar att det krävs styrketräning för att behålla muskelmassa.

Med en ny metod, framtagen av Patrick Edlund, Centrum för bildanalys vid Uppsala universitet, går det att avbilda mänskliga muskelceller i tre dimensioner. Muskelceller skiljer sig från andra celler eftersom de kan vara flera centimeter långa och innehålla hundratals kärnor. Forskarna avbildade millimeterlånga segment av muskelceller och såg stora skillnader mellan gamla och unga människors muskelceller.

– Hos äldre män och kvinnor hade cellkärnorna en tendens att klumpa ihop sig, mer ju äldre de var, säger Alexander Cristea.

Han är molekylärbiolog vid Institutionen för klinisk neurofysiologi, Uppsala universitet, och presenterar resultaten i sin doktorsavhandling.

Forskarna tror att skillnaderna påverkar hur muskelproteinerna fungerar. Alexander Cristea jämförde muskelceller från äldre som tränat på olika vis och såg att det som spelade roll för att behålla muskelmassa var styrketräning, med hög belastning och få repetitioner.

– Att löpa i skogen är bra för hälsan, men man behöver komplettera med styrketräning. Det är särskilt viktigt för kvinnor som från början har mindre muskelmassa än män, säger han.