Gorillan avslöjar glapp i hjärnan

Din uppgift är att räkna passningarna mellan sex basketspelare på ett filmklipp. Efter tio sekunder lufsar en människa i gorillakostym in från höger, dunkar sig för bröstet och fortsätter ut till vänster. Det märkliga är att ungefär hälften av alla som följer instruktionerna när de ser filmen helt missar apan. Nu har forskarna bakom experimentet skrivit en bok om gorillaeffekten. Den känns till en början som ett försök att slå mynt av det numera berömda youtube-klippet. Berättarstilen ligger mycket nära böcker som Blink och Outliers av succéförfattaren Malcolm Gladwell. Men till skillnad från Malcolm Gladwell är författarna till The invisible gorilla forskare med djupa kunskaper i sitt ämne. Och de manar till kritiskt tänkande snarare än storögd förundran. Budskapet är att vi ständigt överskattar vår mentala förmåga. Boken smular ner påståenden om att hjärnan har stora outnyttjade resurser som vi lätt kan aktivera genom att lyssna på Mozart, spela datorspel eller läsa självhjälpsböcker. Inte så inspirerande kanske, men säkert en självhjälp mot några av önsketänkandets tabbar.

The invisible gorilla