Kameleontpartikel fångad i förvandlingsakten

För första gången har en tauneutrino observerats i en strid ström av systerpartiklar – muonneutriner. Upptäckten kan förändra vår bild av universum.
**Gran Sasso-berget i Italien.** Hit kom neutriner från Cern.
Bild: Francesco Arneodo Lngs-Infn

Tauneutrinon dök upp bland miljarder muonneutriner som skickades i väg av partikellaboratoriet Cern utanför Genève till en mottagare under Gran Sasso-berget i Italien. På vägen tvärs igenom jorden lär muonneutrinerna förvandlas till tauneutriner. Det är första gången som förvandlingen fastnat i mätutrustningen, trots att miljarder och åter miljarder neutriner har tagits emot i Gran Sasso sedan år 2006. Därmed är den femtioåriga neutrinogåtan löst.

Den fick sin början när amerikanen Ray Davies, så småningom Nobelpristagare, försökte fånga neutriner som anländer till oss från solen. De visade sig vara betydligt färre än vad solmodellerna förutsade. Ett möjligt svar var att neutrinerna på vägen mot oss förvandlas från en sorts neutriner, muonneutriner, till en annan sorts, tauneutriner, och därför bara verkar vara för få. Nu har man alltså sett dem göra tricket.

Kanske bidrar fyndet till en lösning på en annan gåta i kosmologin, den om vad universum egentligen består av. Identiteten hos en fjärdedel av universums massa – den så kallade mörka materien – är än så länge oförklarad. Kan neutriner som hittills betraktats som masslösa, ha en roll i detta? För att kunna utföra sitt förvandlingsnummer måste de nämligen ha en massa.