Tala mer – och räkna bättre

Tvåspråkig undervisning är bra för resultaten i matematik, visar en ny avhandling.
Publicerad
**Prisbelönt matteverkstad**. Lärare och elever i Ärvingeskolan i Stockholm.
Bild: Tomas Oneborg/SVD/Scanpix

Att eleverna får utvecklas i sin egen takt är centralt i den svenska matematikundervisningen. I praktiken innebär det att de räknar mycket på egen hand i läroboken. Men elever som får tala mer om matematik i klassrummet förbättrar sina resultat, visar Eva Norén vid Stockholms universitet i en avhandling i didaktik. Hon har studerat tvåspråkiga elever som får matematikundervisning på bägge språken.

– Tvåspråkig undervisning innebär att man talar mycket mer, säger Eva Norén. Och det visade sig gynnsamt för resultaten.

Eva Norén menar att det finns en utbredd uppfattning att tvåspråkiga elever först måste lära sig svenska bättre för att kunna hänga med på lektionerna.

– Det stämmer inte. I stället leder den tvåspråkiga undervisningen till att eleverna lär sig mer svenska eftersom läroböckerna är på svenska.

Eva Norén har studerat elever i årskurs 1–9, som har fått matematikundervisning på svenska och arabiska respektive somaliska.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor