Rekordgammal fågel på gotländsk ö

Ringmärkning av fåglar började i Sverige för precis hundra år sedan. Då anade ingen hur gamla vissa arter kan bli.
**Sverigemästare**. Sillgrisslor äter fisk, andas frisk havsluft och kan bli över 42 år gamla.
Bild: Thord Fransson, Naturhistoriska riksmuseet

Tillsyningsmannen på Stora Karlsö ringmärkte en sillgrissleunge den 7 juli år 1965. Nästan 43 år senare avläste en forskare ringnumret med sin tubkikare på samma plats.

– Gemensamt för de mest långlivade arterna är att de är relativt stora och har långsam reproduktion, säger Thord Fransson, tillförordnad enhetschef på Naturhistoriska riksmuseet.

Sillgrisslan blir könsmogen först efter tre till fem år. Honan lägger bara ett enda ägg per säsong. Först i tjugoårsåldern har den lagt lika många ägg som en blåmes kan kläcka på ett år.

Det europeiska åldersrekordet, 51 år, innehas av en mindre lira påträffad i Wales. Världsrekordet bland vilt levande fåglar har en kungsalbatross som enligt rapporterna från Nya Zeeland blev minst 58 år gammal. Småfåglar blir sällan äldre än tio år.

Flyttvanorna verkar inte vara avgörande för fåglarnas livslängd.

– Det är ett hårt liv att vara fågel, oavsett om man flyttar eller övervintrar, säger Thord Fransson.

Den första fågeln som ringmärktes i Sverige var en fjällvråk, 1911. Sedan dess har över tolv miljoner fåglar i Sverige blivit märkta. Fler än 158 000 har återfunnits.

**Sveriges äldsta fåglar (art, ålder)**

1. Sillgrissla 42 år, 10 mån
2. Kungsörn 32 år
3. Storspov 31 år, 6 mån.
4. Strandskata 30 år, 11 mån