Unga forskare delar på 23 miljoner

Matematiken bakom big bang och smidiga solceller lyftes fram när Sveriges finaste pris för yngre forskare nyligen delades ut.
Ellen Moons och Hans Ringström, är två av årets fem Göran Gustafsson-pristagare.
Bild: Markus Marketic, KVA

Ett av de fem Göran Gustafsson-priserna gick till karlstadsforskaren Ellen Moon, som forskar på halvledare av plast – en teknik som bland annat kan användas i solceller.

– Jämfört med kiselbaserade solceller är plastvarianterna billiga att tillverka, flexibla och lätta. Men än så länge har de lägre verkningsgrad och kortare hållbarhet, säger Ellen Moons, docent i materialfysik vid Karlstads universitet.

Trots det finns tekniken redan kommersiellt. Ellen Moons datorväska har solceller i locket, som laddar både datorn och mobilen.

En annan av pristagarna, Hans Ringström, ägnar sig åt betydligt mer abstrakt forskning: matematiken bakom universums så kallade singulariteter, som svarta hål och big bang, där Einsteins ekvationer brukar bryta samman.

– Enligt Einstein beror singulariteterna på ett grundantagande om den kosmologiska principen, säger Hans Ringström, docent i matematik vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

Den kosmologiska principen har rått inom kosmologin ända sedan Kopernikus tid, och innebär att vi inte har någon särskild plats i universum, att universum är i stort lika överallt.

– Einstein var långt före sin tid, men de matematiska problem som han, och vi, konfronteras med är enormt svåra, säger Hans Ringström. Jag skulle vilja påstå att vi egentligen inte vet mycket alls.

Övriga pristagare är Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, och Jussi Taipale, professor i medicinsk systembiologi – båda vid Karolinska institutet – samt Fahmi Himo, professor i kvantkemi på Stockholms universitet.