Bild: Volker Steger

Nobeltecknare

Rita din upptäckt! Med den enkla uppmaningen, en ask kritor och ett tomt pappersark har Volker Steger fotograferat över 50 Nobelpristagare. Här visar han ett urval av sina fotografier och berättar anekdoter från sina möten. Fler bilder kan du se på Nobelmuseet i sommar.

**Craig C. Mello**

*” DNA, skalenligt ritat ” *

Nobelpristagaren gör ett internt skämt och ritar en liten röd prick med texten ”DNA, skalenligt ritat.” Craig C. Mello spexar och är en stjärna. När jag ska fotografera honom springer tusen journalister efter, särskilt kvinnor. Varför? Han tog med sig sin fru. Hon är också väldigt cool.

Craig C. Mello fick Nobelpriset i medicin 2006 tillsammans med Andrew Z. Fire ”för deras upptäckt av RNA-interferens – utsläckning av geners uttryck med dubbelsträngat RNA”.

**Harold W. Kroto**

*” Vågar jag fråga honom? ”*

Kol C-60-molekyler ser ut som fotbollar, och det här är ett av få exempel på att en första anblick är en vetenskapligt korrekt observation. Harold Kroto ritar en kolfotboll och signerar den med latinska och japanska tecken – allting med enkelheten och precisionen hos en tecknare. Så, kommer han att sparka sin boll för fotografen? Vågar jag fråga honom? Frågan behövs inte …

Harold W. Kroto fick Nobelpriset i kemi 1996 tillsammans med Robert F. Curl Jr. och Richard E. Smalley ”för deras upptäckt av fullerener”.

**Christiane Nüsslein-­Volhard**

*” Det skulle ta mer av min tid att bli av med dig ”*

Detta är en av få kvinnliga Nobelpristagare. Hon verkar inte ha särskilt höga tankar om mitt projekt. Hon säger ”Det skulle ta upp mer av min tid att bli av med dig än att bara göra teckningen och fotograferingen!” (Det är den mest tveksamma komplimang jag någonsin har fått.) Under fotograferingen går allt lättare. Hon visar sig vara en fantastisk kvinna med färgglada skor. Hennes teckning är perfekt. Det förvånar mig inte att hon illustrerar sina böcker själv.

Christiane Nüsslein-­Volhard fick Nobelpriset i medicin 1995 tillsammans med Edward B. Lewis och Eric F. Wieschaus ”för deras upptäckter rörande den genetiska kontrollen av tidig embryonal-utveckling”.

**Martin Chalfie**

*” Arbetar? Jag är bara knuten till ett universitet ”*

Volker Steger: ”Så var arbetar du?”

Martin Chalfie: ”Arbetar? Jag är bara knuten till ett universitet!”

I dag ser han i alla fall inte ut att arbeta. Men hans teckning ser ut att göra det. Han ritar ett lysande (fluore­scerande) protein från en manet som markerar gener i en mask. – Och det blir en lysande mask!

Det här är häftigt, eller hur?! Så, kära läsare, titta på hans teckning och stirra inte på Martin Chalfies sandaler!

Martin Chalfie fick Nobelpriset i kemi 2008 tillsammans med Osamu Shimomura och Roger Y. Tsien ” för upptäckt och utveckling av det grönt fluorescerande proteinet, GFP ”.

**Françoise Barré-­Sinoussi**

*” Man kan inte inte le på 25 år! ” *

Françoise Barré-Sinoussi ritar ett aids-virus och ler. Jag kommenterar att Luc Montaginer, som delade Nobelpriset med henne för att ha upptäckt viruset, sade att man inte kan le när man håller på med något så allvarligt som aids. Barré-Sinoussi ler ännu bredare och säger: ”Man kan inte inte le på 25 år!”

Françoise Barré-Sinoussi fick Nobelpriset i medicin 2008 tillsammans med Harald zur Hausen och Luc Montagnier ”för deras upptäckt av humant immunbristvirus”.