Ursprungets stoft har upptäckts

Svensk astronom får sina kontroversiella idéer om stjärnstoft bekräftade.

En internationell forskargrupp har hittat en särskild typ av stoftkorn kring gamla jättestjärnor som förklarar hur solar, galaxer – och människor – har kunnat bildas i universum.

För fyra år sedan förutspådde Uppsalaastronomen Susanne Höfner att stoftkornen måste ha en bestämd storlek för att kunna spridas utan att förbrännas av strålningen från stjärnorna. Om de är för små fångar de inte tillräckligt mycket energi för att transporteras bort, och är de för stora så bränns de upp. Att kornen skulle kunna ha precis rätt storlek ansågs orimligt. Men förutsägelsen har nu alltså bekräftats av den internationella forskargruppen.

– Jag blev otroligt glad när jag hörde om deras observationer, säger Susanne Höfner.

Grundämnen, främst kol och syre, skapas inuti stjärnorna när stjärnornas bränsle, väte, har tagit slut. Andra material, som silikater, bildas strax utanför stjärnorna där temperaturen är lägre, cirka 1 000 grader Kelvin, vilket gör att ämnena klumpas ihop till små stoftkorn. Även solen kommer så småningom att svälla upp och bli en sådan sval, röd jätte som sprider sitt material i rymden.