Mörk partner flammade upp

För första gången på drygt 20 år blev en nova synlig för blotta ögat.

Den vita dvärgstjärnan (t.h.) sög åt sig materia från sin granne, ända tills den nådde en kritisk massa och exploderade i ett nova­utbrott (bilden är en konstnärlig tolkning).
Bild: NASA

En ny stjärna upptäcktes av en japansk amatörastronom i stjärnbilden Delfinen den 14 augusti i år. Bara minuter efter upptäckten bekräftade ett brittiskt astronomteam att det rörde sig om en så kallad nova (en svagare form av supernova), som döptes till Nova Delfini 2013.

Stjärnan är i själva verket inte alls ny, utan bildades ur en mörk stjärnduo bestående av en typisk solliknande stjärna och en liten vit dvärg, som befann sig så nära sin partner att den drog till sig dess materia. När den vita dvärgen nådde sin kritiska massa exploderade den våldsamt, med en stjärnglans som dröjde sig kvar i flera dagar.

Nova Delfini 2013 verkar vara en typisk nova, som ökar ljusstyrkan tusentals och ibland upp till en miljon gånger. I Vintergatan inträffar novautbrott flera gånger om året, men senaste gången en nova var synlig för blotta ögat på detta vis var för 21 år sedan: Nova Cygni.