Bilderbok om solsystemet

Det går att hitta mycket information om solsystemet överallt. Vi får nästan varje dag nya bilder från Mars, solfoton från forskningssatelliter, foton på Saturnus och dess månar. Till och med en komet har nyligen fotograferats på nära håll.

Boken följer planetordningen med solen i centrum, och presenterar himlakropparna allt längre ut ända till Neptunus, som är den åttonde och sista planeten. Pluto, som brukade räknas som nia, har som bekant förlorat sin planetstatus, och som dvärgplanet räknas den numera in bland solsystemets små kroppar. Dessa är desto fler och sträcker sig ut mot solsystemets utkanter, som den första farkosten från jorden, Voyagersonden, nyligen sagts passera på väg ut från vårt planetsystem. Förhoppningen är att Voyager ska skicka radiosignaler tillbaka till jorden ända fram till år 2025, nästan ett halvt sekel efter att den sköts upp.

En astronom och en författare har skrivit texten tillsammans. Språket i översättningen skulle kanske granskats noggrannare (att jorden är våt låter inte så bra, stjärnor bildas i moln, inte i molnfragment). Men detta är en bilderbok i första hand, även om texten är både fyllig och informativ.

Solsystemet