Lättare bil med stickad stålplåt

Publicerad
Den trikåstickade ståltråden bildar ett treskiktslaminat tillsammans med två lager tunn stålplåt.
Bild: Textilhögskolan i Borås

Ett sandwichmaterial med ett lager trikåstickad ståltråd i mitten kan sänka vikten på bildelar med 40 procent. Ståltrikån ligger mellan två tunna rostfria stålplåtar i ett treskiktslaminat som går att formpressa på samma sätt som vanlig bilplåt. De tre skikten är sammanfogade med hårdlödning. Samtidigt som det väger mindre har laminatet hög hållfasthet. Vid formpressning komprimeras trikåskiktet något och den slutliga materialtjockleken blir runt en millimeter.

Materialet har utvecklats vid Textilhögskolan i Borås och forskningsinstitutet Swerea IVF i Mölndal, tillsammans med flera företag i ett projekt som fått stöd av Vinnova.

Målet var att få fram ett helt metalliskt laminat, som tål högre temperaturer än liknande sandwichmaterial vars mellanskikt består av syntet.

– Det är svårt att sticka med metalltråd, men på högskolan har vi specialstickmaskiner som klarar detta och som hittills använts för olika konstnärliga projekt, berättar Textilhögskolans projektledare Nils-Krister Persson.

– Våra tekniker har anpassat maskinerna och utvecklar nu en typ av trikåbindning som gör att vi kan sticka ett plant metalltyg på rundstickmaskiner.

Genom att använda lätta men starka material i bilkomponenter kan man sänka vikten och därmed fordonens bränsleförbrukning. I dag används ibland konstruktioner med mellanskikt av plåt, där man stansat eller borrat ut hål för att få ner vikten. Jämfört med det är stickning en materialsnål teknik, där råvaran, det vill säga ståltråden, utnyttjas med minimalt spill.

Det är ännu oklart i vilken form det nya metallaminatet ska kommersialiseras.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor