Det går att rymma från ett svart hål

Stephen Hawking löser en fyra decennier gammal paradox.

Stephen Hawking har varit verksam som forskare och författare i över femtio år.
Bild: Justin Tallis / AFP / TT

Astronomen Stephen Hawking är världsexpert på svarta hål. Hans största upptäckt var den strålning som svarta hål sänder ut. Det trodde man inte var möjligt – som bekant slukar svarta hål allt i sin närhet och släpper inte ut något. Hawkingstrålning leder till den så kallade informationsparadoxen: Svarta hål förintar allt minne av sitt förflutna. Men det är omöjligt enligt kvantfysiken (därav paradoxen).

– Det vore en katastrof av stora existentiella mått om universum tillät sin historia att sopas bort, säger Hawking.

Under en forskarkonferens i Stockholm om hawkingstrålning, arrangerad av Nordita, presenterade han för första gången sin lösning på informationsparadoxen.

– Jag föreslår att informationen inte lagras i det svarta hålets inre, utan vid dess gränstrakter, den så kallade händelsehorisonten, säger Stephen Hawking.

Avtrycken av allt som tidigare rört sig igenom rymden och därmed skakat om rumtidens väv, de så kallade supertranslationerna, finns alltså bevarade långt efter att hålet dunstat av.

En liknande lösning kom även Nobelpristagaren Gerard ’t Hooft med för nästan tjugo år sedan. Det är ovisst om de nya beräkningarna överlever en vetenskaplig granskning. Under tiden tröstar Hawking oss med att svarta hål inte är de evighetens portar de utmålats som.

– Det går att ta sig ut igen. Och möjligen även att resa igenom och komma ut i ett parallellt universum. Fast då utan återvändo.