Lastbil härmar djur

Den självkörande lastbilen ska styras mer av ett slags instinkter än av ofantliga mängder förprogrammerade data och information.

Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg har utvecklat en självkörande lastbil, där tekniken är inspirerad av hur djur beter sig. I slutet av maj tävlade den mot andra självkörande fordon längs en motorvägssträcka i Nederländerna.

En hare behöver inte plugga in trafikregler för att springa undan när den ser räven komma. Djur reagerar direkt och säkert på sina sinnesintryck för att lösa nya situationer. Därför hämtade fordonsforskare vid Chalmers inspiration från djurens beteende när de utvecklade tekniken till en självkörande lastbil.

– Om man till exempel tänker på Googles lösningar för självkörande bilar har det varit en övertro på att ju mer avancerat, ju mer data, desto bättre blir det. Samtidigt är vilken liten mus som helst bättre på att hantera en oväntad situation, säger Ola Benderius, som leder forskarlaget.

– Vi försöker i stället utgå från hur biologin fungerar och reducera mängden data så mycket vi kan från omgivningen, bland annat för att det går snabbare att analysera en mindre mängd data. Redan från början försöker vi tala om systemen i biologiska termer, så vi pratar om syn, balans, hörsel och så vidare för att komma in direkt i det tänkandet.

Vid en tävling i Nederländerna i maj, som bland annat gick ut på att få fordonen att samarbeta genom att gruppera om sig från två filer till en, kom Göteborgslaget på en sammanlagd andraplats. De var ensamma om sitt biologibaserade synsätt bland de tio deltagande lagen. Segrare blev ett annat svenskt lag, från Högskolan i Halmstad.