En lättsam färd in i kvantfysiken

Kvantfysiken berättar om atomer och de partiklar som de består av. Partiklarna kan tränga igenom omöjliga barriärer, vara sammanflätade på ett sätt som gör att den ena reagerar på vad som händer den andra eller vara diffust utsmetade sannolikhetsfält men ändå landa på ett välbestämt ställe.

Levande varelser brukar anses för stora och för varma för att kvantfysikens underligheter ska visa sig. Men djupt inne i molekylerna finns skeenden som är mycket viktiga, och som rymmer mysterier som kvantfysiken kanske har nycklarna till. Boken tar upp luktsinnet, fåglars inbyggda kompass, fotosyntesen och flera andra fenomen.

Författarna bjuder på fängslande berättelser om rödhakar, grottmålningar och dinosaurier, vilket leder läsaren på ett lättsamt sätt genom de svåra resonemangen.

Kvantbiologin är ett ungt, tvärvetenskapligt forskningsfält. Mycket av det som presenteras i boken är antydningar och suggestiva spekulationer, kanske särskilt i kapitlet om medvetandet. Författarna tar samtidigt bestämt avstånd från sådana fritt flygande fantasier som tankeöverföring och liknande idéer som kvantfysiken ibland har tagits som förevändning för. Och hur det nu än är med kvanteffekternas betydelse bjuder boken på en fantastisk åktur genom mängder av spännande naturfenomen.

Kvantbiologi