Dna-kod med datavirus

För första gången har ett virus tagit sig in i en dator via dna. Forskarna bakom försöket manar dock till lugn.

Det går att gömma skadlig datorkod i konstgjord arvsmassa.

Ny teknik betyder nya, möjliga säkerhetsrisker. Det har en grupp forskare vid University of Washington i Seattle, USA, tagit fasta på. I en ny studie, som presenterades nyligen på en säkerhetskonferens, visar de hur dna kan användas för att sprida ett datorvirus.

Så här gick dna-attacken till:

Forskarna beställde först en bit konstgjort dna, bestående av en speciell sekvens av de genetiska byggstenarna a, t, c och g. Därefter matade de in den konstgjorda dna-snutten i en sekvenseringsmaskin som läser av ordningen på de genetiska bokstäverna.

För att den genetiska informationen ska kunna analyseras görs den om till ettor och nollor. Det är i detta steg som forskarna gör sitt trick. Deras syntetiska dna-kod är skriven på ett sätt så att motsvarande ettor och nollor bildar ett datorvirus. I det här fallet gav viruset forskarna möjlighet att fjärrstyra en dator för dna-analys.

Forskarna betonar att det är ett teoretiskt experiment med syfte att på ett tidigt stadium uppmärksamma potentiella säkerhetsrisker. Den infekterade datorn hade till exempel försetts med ett känt säkerhetshål för att underlätta attacken.