Tilldragande enheter

Många enheter i SI-systemet är väldigt små; grundenheten för tid är en sekund, för längd en meter och så vidare. Men det finns också väldigt stora enheter, som när man mäter avstånd mellan galaxer och stjärnor. Trots att ett ljusår är väldigt långt ser vi flera miljarder ljusår bort med de bästa teleskopen.

Men alla kosmiska mått är inte gigantiska även om de kan förefalla stora, som gauss för magnetisk flödestäthet. Styrkan på jordens magnetfält varierar över jordklotet men ligger på cirka 1/2 gauss.

Många vardagliga ting har betydligt starkare magnetfält (även om en dipols magnetfält inte kan jämföras rakt av med en planets). En vanlig kylskåpsmagnet ligger på 50 gauss, en lite större magnet på ungefär 100. De starkaste magneter som används kommersiellt, neodym-magneter, kan ha styrkor på 10 000 gauss.

Detta motsvarar 1 tesla, som är SI-systemets grundenhet för magnetisk flödestäthet. En magnetröntgenkamera har en styrka på upp till 7 tesla!

I laboratorier har man skapat varaktiga magnetfält på 45 tesla (i pulser cirka 1 000 tesla), men vill man ha högre styrkor måste man ge sig ut i universum.

De allra starkaste magnetfälten genereras av så kallade magnetarer. De är supertäta – en fingerborg med samma densitet skulle väga 100 miljoner ton. Magnetfältens styrka ligger på upp till 100 miljarder tesla!

Fråga: Vad är en magnetar?