Ny hjälm gör det lättare att titta in i hjärnan

Nu går det att avbilda hjärnaktiviteten hos en person som rör sig fritt i ett rum. Den traditionella tekniken kräver utrustning som väger ett halvt ton.

Den nya tekniken utnyttjar lätta ”kvantsensorer” för att mäta det svaga magnetfältet som hjärnan alstrar. Utrustningen är bärbar, vilket möjliggör en helt ny typ av studier.
Bild: Wellcome

Nervcellernas elektriska signaler alstrar svaga magnetfält utanför skallen. Fälten går att fånga med en så kallad magnetencefalograf (MEG), en dyr maskin vars supraledande sensorer kräver kylning med flytande helium till minus 269 grader och som väger ungefär ett halvt ton. Under mätningen måste försökspersonen dessutom sitta helt stilla; en rörelse på en halv centimeter räcker för att göra bilderna blurriga.

Hittills har det krävts en maskin som väger ett halvt ton och måste kylas med flytande helium för att göra motsvarande mätningar.
Bild: Wellcome

Nu har brittiska forskare utvecklat ett alternativ som består av en hjälm utrustad med ett slags ”kvantsensorer”. Eftersom sensorerna fungerar vid rumstemperatur kan de monteras direkt mot huvudet, vilket gör det lättare att fånga svaga magnetfält från nervcellerna. Försökspersonen kan röra sig fritt medan hjälmen mäter elektrofysiologiska förändringar med en upplösning i tiden på ner till en tusendels sekund, enligt en rapport i tidskriften Nature. Därmed är det möjligt att avbilda aktiviteten i hjärnan hos människor som har svårt att sitta helt stilla, till exempel små barn och patienter med Parkinsons sjukdom.

Forskarna hoppas att deras metod bland mycket annat ska leda till säkrare diagnoser för barn med epilepsi, och ny kunskap om vad som sker i huvudet på folk i sociala situationer.