Estländare får gratis dna-test

Som första land i världen kommer Estland att använda gentester i stor skala för att ge sina medborgare personliga råd om en hälsosam livsstil.

I år satsar den estniska staten 50 miljoner kronor på att gentesta nästan en tiondel av landets vuxna befolkning.

Syftet är att hitta människor med gener som ökar risken för olika sjukdomar, för att därmed kunna sätta in förebyggande åtgärder.

– Det gäller till exempel hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2, säger Lili Milani som arbetar vid Estonian genome center och har doktorerat i molekylärmedicin vid Uppsala universitet.

I år kommer 100 000 människor – nästan en tiondel av landets vuxna befolkning – att kunna be om ett gratis test som kartlägger mer än 600 000 genvarianter kopplade till någon sjukdom. Testet ger dessutom information om hur fort kroppen bryter ner olika läkemedel, vilket ska hjälpa läkare att skriva ut rätt dos.

Liknande tester går redan att köpa från företag som amerikanska 23andMe – och har fått kritik för att resultaten kan vara svåra att begripa och leda till onödig oro. För att hantera sådana problem har forskare i Estland genomfört ett pilotprojekt, där deltagarna fått sina provsvar via en genetisk rådgivare. Exakt hur återkopplingen kommer att gå till i det nya projektet är fortfarande oklart.

– Vi har inte riktigt bestämt allt än, men bröstcancer och svårare diagnoser kommer att gå via läkare, säger Lili Milani.

Hon säger att den estniska biobankslagen hindrar försäkringsbolag och polisen från att utnyttja den genetiska informationen. I Sverige har polisen kunnat använda genetisk information från en biobank, bland annat i samband med utredningen om mordet på utrikesminister Anna Lindh.

Känslig hantering

Den estniska biobankslagen tillåter inte att försäkringsbolag och polis får utnyttja den genetiska informationen från dna-testerna.