Kvantdator slår klassisk dator för första gången

Google påstår att de lyckats göra en beräkning med en kvantdator som är praktiskt omöjlig för en klassisk dator. Men alla håller inte med.

På 3 minuter och 20 sektunder löste Googles kvantdator med 53 kvantbitar en uppgift som skulle ta 10 000 år för världens snabbaste superdator.
Bild: Google

Forskare på Google säger sig har nått en viktig milstolpe för kvantdatorer. I tidskriften Nature beskriver de hur företagets kvantdator har på några minuter lyckats lösa en uppgift som skulle ta 10 000 år för världens snabbaste superdator – en med andra ord omöjlig uppgift.

Beräkningen är dock inte särskilt användbar. Den har konsturerat bara för att visa hur en kvantdator för första gången kan slå den klassiska dator, ett mål som fysiker jobbat länge mot.

Googles kvantdator, som fått namnet Sycamore, består av 53 kvantbitar som är kvantdatorns motsvarighet till de informationsbärande bitarna i en vanlig dator.

Alla håller dock inte med om att kvantdatorn är så överlägsen som Google påstår. Forskare vid IBM har i en ännu opublicerad forskningsrapport visat att superdatorn skulle kunna klara uppgiften på bara 2,5 dagar genom att använda ett annat sätt att räkna.

Läs om Chalmersforskarna som bygger en svensk kvantdator F&F 6/2019.