Färd bortom solsystemet

Det är möjligt att utforska rymden mellan stjärnorna med hjälp av teknik som redan finns tillgänglig. När en sådan rymdsond sänds iväg vill svenska Institutet för rymdfysik ha instrument med ombord.

En konstnärlig framställning av solens omgivning, heliosfären, som visar läget för rymdsonderna Voyager 1 och Voyager 2 år 2013. Då hade de just nått gränsen mot den interstellära rymden. En tänkt ny rymdsond ska nå tio gånger så långt bort på femtio år.
Bild: NASA/JPL-Caltech

Forskare planerar att skicka i väg en rymdsond som ska färdas längre ut i rymden än någon tidigare. Stas Barabash, föreståndare vid Institutet för rymdfysik, vill ha svenska instrument med ombord. Sonden ska ta sig utanför det område som domineras av solen – heliosfären – som sträcker sig ungefär tre gånger så långt bort som Plutos bana. Utanför denna gräns ska sonden kunna studera de partiklar och de elektriska och magnetiska fält som utgör det så kallade interstellära mediet. Den skulle också kunna titta tillbaka på jorden.

– Vi vet inte hur vår egen miljö i rymden ser ut på avstånd, säger Stas Barabash.

Genom att studera solens omgivning utifrån skulle forskarna kunna få bättre förståelse av hur stjärnsystem med förutsättningar för liv ser ut.

Pontus Brandt vid John Hopkins University i USA är forskningsledare för en studie om man med befintlig teknik skulle kunna bygga en ändamålsenlig interstellär rymdsond.

– Nya raketer som börjar bli tillgängliga nu kan göra det möjligt att skicka en sond till det interstellära mediet redan under 2030-talet, säger han.

De två Voyager-sonderna, som skickades upp 1977 för att utforska vårt solsystem, har vid det här laget passerat heliosfärens gräns. Men de byggdes inte för att göra mätningar där – och lever på övertid – så de kan bara skicka ytterst knapphändig information.

Målet är att den nya sonden ska nå nästan tio gånger längre bort än heliosfärens gräns på bara femtio år.