Talgoxen knackar på när maten är slut

Anders Brodin är professor i teoretisk ekologi vid Lunds universitet. Han har skrivit flera artiklar för F&F. De handlar om smarta småfåglar och nu har han skrivit en hel bok om talgoxen, en av våra vanligaste småfåglar, som enligt Anders Brodin är riktigt smart.

Under 1920-talet klurade talgoxar ut att man kan komma åt den feta mjölken i toppen av mjölkflaskor genom att picka hål på pappkapsylen. Beteendet har observerats i England och Sverige. Våra talgoxar har också lärt sig att knacka på fönster med näbben om maten är slut i fågelbordet. Och de knackar bara på när någon är hemma – de verkar alltså förstå att det är människan därinne som fyller på maten. Det är några exempel på smarthet som har observerats i naturen.

Anders Brodin har studerat talgoxarnas kognitiva förmågor med hjälp av experiment. Han beskriver några av dem i sin bok. I ett försök fick talgoxar spionera på entitor som gömde frön. Talgoxarna visade sig vara duktiga på att memorera var fröna var gömda, de hittade i genomsnitt 30 procent av dem. Ganska imponerande för en fågel vars hjärna väger mindre än ett gram.

Man behöver inte vara fågelnörd för att uppskatta den här boken. Det är lätt att känna empati för dessa nyfikna och ganska tuffa små fåglar. Förutom många intressanta exempel på deras smarthet får man också veta en hel del om deras ekologi. Boken fungerar också som en introduktion till läran om djurs beteenden, etologi, och till pionjärerna inom detta forskningsfält.

Smartast bland mesar