David Sumpter förklarar matematikens kraft

Målet är att alla ska förstå matematikens kraft. I boken Tio ekvationer som styr världen ger David Sumpter en matematisk förklaring till allt viktigt som händer i vår värld.

David Sumpter är professor i tillämpad matematik vid Uppsala universitet och har skrivit flera populärvetenskapliga böcker. Den första handlade om fotbollens matematik. Nu är han aktuell med Tio ekvationer som styr världen.
Bild: Fredrik Funck / DN / TT

1 | Hur kom det sig att du skrev just den här boken?

– Efter min förra bok Uträknad funderade jag på hur jag skulle kunna nå en bredare publik och förklara varför matematik är viktigt.

– Jag jobbade med olika saker – som vadslagning och fotboll och med människor i finansbranschen – och insåg att det finns en typ av hemlig kod, som jag beskriver i boken. Allting är öppet och tillgängligt, så det är inte hemligt på det sättet, utan på grund av att de flesta inte bryr sig om matematik. De försöker inte lära sig, så de når inte fram till koden.

David Sumpter får Disapriset

David Sumpter får ta emot Disapriset 2022 för sina populärvetenskapliga böcker om matematik.

– När jag började tänka i den banan såg jag att om man kan lära sig den koden kan man vara framgångsrik. Inte bara genom att tjäna pengar, utan för att den erbjuder ett bra sätt att tänka.

2 | Är det en självhjälpsbok?

– Kanske till en femtedel. Det finns flera andra sorters inslag i boken: ekvationer och matematik, personliga berättelser, och så vill jag diskutera på vilket sätt vi kan använda matematik för att dra moraliska slutsatser.

– Jag hade läst psykologen Jordan Petersons bok 12 livsregler och jag tycker att den på många sätt är en riktigt bra bok. Han beskriver sitt personliga sätt att tänka, på ett väldigt klart och enkelt sätt. Men det han beskriver är faktiskt bara sina egna åsikter – så då tänkte jag att jag faktiskt har lite bättre grund att skriva Tio ekvationer som är mer baserade i vetenskapen än hans 12 slumpmässiga regler.

3 | I boken leker du med tanken på att de personer som behärskar de tio ekvationerna ingår i det hemliga sällskapet TIO. Berätta om det.

– Inte ens de som är med i sällskapet vet att det finns, eller att de har den makt som de har. De bara sitter där och räknar med sina ekvationer. De har ett hemligt språk som de använder för att bygga upp en förståelse av världen som bara de och ingen annan har.

– Man måste nog gå lite djupare än att bara läsa boken för att själv komma in i TIO. Men det är det första steget. Sedan finns det olika nivåer. Det borde jag faktiskt ha skrivit i boken! Man kan komma upp till den högsta nivån om man förstår alla ekvationerna.

4 | Det sägs ibland att människor som läser populärvetenskapliga böcker kan skrämmas bort av ekvationer. Hur tänker du om det?

– Man kan läsa boken rakt igenom utan att förstå ett ord matematik, tror jag, och skumma över ekvationerna. Jag ville skriva en bok som man kan läsa på kvällen innan man somnar, så det är inte som en mattebok där man ska klura fram lösningar på problem.

– När jag själv läser vetenskapliga artiklar som innehåller matematik hoppar jag också oftast över ekvationerna första gången, för att försöka få en förståelse av ämnet. Sedan går jag tillbaka och detaljläser ekvationerna efteråt. Så jag tänkte att man kan läsa den här boken på olika sätt också.

5 | Vad vill du att läsaren ska få ut av boken?

– Jag vet att jag nog aldrig når dit, men jag vill att det ska vara lika bra underhållning som Sherlock Holmes, eller som något jättebra tv-program. Längs vägen vill jag lära ut lite trick och lite tankesätt. Jag vill att läsaren ska få en insikt i hur matematik fungerar i samhället och att det är en intressant sak.

Läs ett bearbetat utdrag ur boken här.

Tio ekvationer som styr världen