Starka vikingakvinnor delvis myt

Bild: Privat

Få arkeologiska rön i Norden har fått sådant genomslag som upptäckten att en kvinna låg i en förnäm grav på Birka, full med vapen och andra manliga attribut. En bild av amazonkvinnor, lika blodtörstiga som män på slagfältet, spreds globalt. Men det är en bild som nyanserats. Kvinnor fanns med på vikingafärder och vid slag, men deras roll är oklar. Kvinnan på Birka tycks till exempel inte haft fysik för att svinga ett tungt svärd i strid.

Om detta och mycket mer berättar litteraturhistorikern Jóhanna Katrín Friđriksdóttir i boken Valkyria. Med stöd av sagor, hjälteberättelser, lagtexter och krönikor, arkeologiska fynd och run- och bildstenar berättar hon en initierad, uppdaterad och medryckande historia om vikingatidens kvinnor, från vaggan till graven.

Även om några blev mäktiga var de flesta brickor i fäders, bröders och makars kamp för en social ställning.
De fick finna sin plats i en hederskultur där tonårsflickor giftes bort för att öka ättens makt eller säkra fredlig samlevnad med grannar.

Valkyria