Självtest kan se risk för cancer

Enkla cellprover för livmoderhalscancer skulle även kunna visa risk för cancer i bröst- och äggstockar.

Provtagningen skulle kunna göras hemma med samma test-kit som för liv­moder­halscancer.

En internationell forskargrupp har hittat en koppling mellan två nya biomarkörer och en ökad risk för bröst– respektive äggstockscancer. Biomarkörerna forskarna har letat efter är kemiska förändringar som påverkar cellernas arvsmassa.

– I dag saknas det en bra markör för att tidigt upptäcka kvinnor med ökad risk för cancer i bröst och äggstockar. Vi hoppas att de nya biomarkörerna visar sig vara användbara både för diagnostik och för prognos och uppföljning, säger Kristina Gemzell Danielsson, professor på institutionen för kvinnors och barns hälsa vid Karolinska institutet och överläkare vid Karolinska sjukhuset.

Hon är en av forskarna bakom studierna som publicerats i Nature Communications.

Testet kan göras hemma

Provtagningen skulle enkelt kunna göras av kvinnorna själva med samma test-kit som för livmoderhalscancer. Det skulle kunna bli ett komplement till de olika tester och undersökningar som i dag görs för de olika formerna av reproduktiv cancer.

porträtt blond kvinna vit skjorta
Kristina Gemzell Danielsson professor vid Karolinska institutet och överläkare vid Karolinska sjukhuset.

Forskarna har studerat dna-metylering. Det är ett slags kemiska förändringar i arvsmassan som påverkar hur aktiva olika gener är hos individer. Olika sådana här kemiska förändringar kan ses vid både åldrande och cancer, och även i cellprover som i dag tas vid screening för livmoderhalscancer. Det är alltså mönster i dessa metyleringar som har identifierats för bröst- och äggstockscancer.

Biomarkörerna behöver testas ytterligare, gärna parallellt med beprövade metoder, för att se hur de skulle fungera i praktiken. Den nya markören för till exempel bröstcancer behöver därför testas samtidigt som mammografi för att kunna utvärderas. Förhoppningen med denna nya markör är att fånga fler fall av bröstcancer betydligt tidigare så att förebyggande behandling kan sättas in.

– Det vore fantastiskt om man kan hitta nya bra screeningverktyg för att upptäcka cancer, för att kunna följa behandling över tid, för att besluta när det är dags för förebyggande operationer och för att se vilka interventioner som fungerar, säger Kristina Gemzell Danielsson.

Papper med text och plaströr ovanpå
Provtagningen skulle enkelt kunna göras hemma med samma test-kit som för livmoderhalscancer.
Bild: Region Skåne