Mörk fläck i mitten, med en ljus ring runt. Skuggan i mitten är ett svart hål.

Den första bilden av det svarta hålet i centrum av galaxen M87. Bilden är rekonstruerad från mätningar med åtta radioteleskop. (Färgerna är falska, eftersom strålningen är i radiovåglängder.)

Event Horizon Telescope Collaboration

Den första bilden av ett svart hål

Med ett radioteleskop med en effektiv storlek lika stor som jorden har forskare för första gången kunnat se ett svart hål. Det befinner sig i galaxen M87.

2019-04-10

Nu kan vi för första gången få se hur ett verkligt svart hål ser ut – eller rättare sagt hur det ser ut där ett svart hål kröker rumtiden och påverkar både materia och ljus i sin närhet. Bilden visar det svarta hålet i mitten av galaxen M87. Det är sex miljarder gånger tyngre än vår egen sol och befinner sig 50 miljoner ljusår bort.

Tidigare har alla bilder av svarta hål varit simuleringar eller rymdkonstnärers tolkningar. Nu vet vi hur det verkligen ser ut. Bilden avslöjar att det svarta hålet roterar, vilket gör att den ljusa ringen runt hålet ser ljusare ut på ena kanten.

Själva definitionen av ett svart hål är att det obevekligt slukar allt som kommer nära och inte ens släpper ifrån sig ljus. Därför syns inte själva det svarta hålet. Däremot omges hålet av materia som glöder i olika våglängder.

Det finns en gräns kring ett svart hål som inte ens ljus kan passera över och åter komma ut igen. Den gränsen kallas händelsehorisonten. För att avbilda händelsehorisonten och området omkring den har forskare länkat ihop åtta radioteleskop till det kombinerade instrumentet Event Horizon Telescope (EHT) med en effektiv storlek lika stor som hela jorden. Själva bilden är rekonstruerad genom en avancerad process.

Nära det svarta hålets händelsehorisont är rymden så kraftigt krökt att ljusstrålar böjs riktigt mycket och bilden av omgivningen blir förvrängd. Omkring det svarta hålet syns alltså sådant som finns på baksidan, och där ljuset har gått runt till andra sidan.

EHT har fokuserat på att observera något av de svarta hål som förväntas vara lättast att se -- men det är fortfarande så svårt att forskarna jämför det med att stå i Bryssel och urskilja ett senapskorn på andra sidan Atlanten.

Det svarta hålet Sagittarius A* i centrum av vår egen galax står näst i tur att avbildas.