Ljusa fläckar och stråk, som är galaxer, dominerar bilden. I mitten finns en prick med en röd ring runt. Här syntes stjärnan.

I det inringade området syntes stjärnan Icarus.

NASA, ESA, S. Rodney (John Hopkins University, USA) and the FrontierSN team; T. Treu (University of California Los Angeles, USA), P. Kelly (University of California Berkeley, USA) and the GLASS team; J. Lotz (STScI) and the Frontier Fields team; M. Postman (STScI) and the CLASH team; and Z. Levay (STScI)

Den mest avlägsna stjärnan är en blå jätte

Forskare har upptäckt en stjärna på större avstånd än någon annan man tidigare har kunnat se.

2018-04-05

Med hjälp av en sorts naturligt teleskop har forskare lyckats urskilja den mest avlägsna stjärna som någonsin har observerats. Stjärnan har av forskarna fått smeknamnet Icarus. Den är av en typ som kallas blå superjätte, och befinner sig så långt bort att det har tagit nio miljarder år för ljuset att nå oss.

Till sin hjälp hade forskarna själva rymdens krökning. Gravitationen får rymden att ändra form så att ljusstrålar böjs. Ansamlingar av massa kan på så sätt fungera som en lins. Tyngdkraften från en galaxhop som befinner sig mellan Icarus hemgalax och oss fokuserar och förstärker ljuset, men den stora gravitationlinsen räcker ändå inte för att urskilja enskilda stjärnor på detta enorma avstånd. Det var först när en annan stjärna i den mellanliggande galaxhopen för ett ögonblick råkade passera rakt mellan Icarus och jorden, och fokuserade ljuset ytterligare, som Icarus blev synlig. Den kombinerade effekten av den stora och den lilla graviationslinsen gjorde stjärnan 2000 gånger starkare. Det räckte för att rymdteleskopet Hubble skulle kunna urskilja den.