En laboratoriebänk i grön laserbelysning med en blå kub som innehåller experimentet.

Laboratoriet där supraledningsförsöken har gjorts. I den blå kuben finns en apparat som kallas för "diamantstäd", som åstadkommer ett extremt högt tryck i en liten volym.

Adam Fenster

Diamantpress ger supraledning vid rumstemperatur

Nu har en forskargrupp lyckats med något som länge gäckat forskarvärlden – att skapa ett material som kan leda ström utan motstånd vid rumstemperatur. Men det finns en hake.

2020-10-16

Supraledare kan leda elektricitet utan motstånd, vilket gör det möjligt att få förlustfri kraftöverföring och enormt starka elektromagneter. Tyvärr fungerar kända och praktiskt användbara supraledare bara vid mycket låga temperaturer. En amerikansk forskargrupp rapporterar i tidskriften Nature att de har observerat supraledning i en kemisk blandning rik på väteatomer vid 15 grader Celsius. Det motsvarar ett ganska svalt men inte extremt inomhusklimat.

Haken är att den supraledande egenskapen visar sig först vid extremt högt tryck, 167 gigapascal. Det är mer än två miljoner gånger högre tryck än i ett välpumpat bildäck. Så högt tryck kan forskare uppnå genom att trycka ihop det material de vill undersöka mellan två små diamantspetsar.

Liknande material har tidigare visat sig supraledande, men då vid lägre temperaturer. Forskarna skriver att de hoppas hitta en kemisk sammansättning som kan bevara supraledningen vid rumstemperatur även i vanligt lufttryck.