Fler än 7 000 afrikanska noshörningar har dödats illegalt under det senaste decenniet.

Bild:
istock

Dna – ett allt starkare vapen mot den illegala noshörningsjakten

Ny teknik gör det enklare att säkra dna från tjuvjagade noshörningar och att spåra noshörningshorn på den illegala marknaden

2018-01-08

När polisen undersöker en mordplats använder de ett speciellt ”kit” som gör det lättare att samla in och förvara dna som kan bli bevismaterial i den kommande utredningen. Forskare vid Pretorias universitetet i Sydafrika har utvecklat liknande kit som används för att minska tjuvjakten på noshörningar.

Ett av forskarnas kit används på själva brottsplatsen medan ett annat kit används för att utvinna dna ur exempelvis betar som beslagtagits på den illegala marknaden. Därtill finns en databas med dna från levande och tjuvjagade noshörningar, samt från bevismaterial som knivar och andra blodstänkta föremål som hittats vid kadavren. Systemet går under namnet Rhinoceros dna index system. Forskarna har nu publicerat en utvärdering av systemet i tidskriften Current biology. I den framgår att databasen för närvarande innehåller dna från 5 800 illegalt dödade noshörningar. Vid 120 tillfällen har man kunnat matcha dna från kadaver med horn och andra föremål som dykt upp på den illegala marknaden. Rapporten tar även upp exempel på fall där bevismaterial från det nya systemet lett till fällande domar och fängelsestraff.

Det finns två arter av noshörning i Afrika varav en, trubbnoshörningen, är klassad som nära hotad medan den andra, spetsnoshörningen, är akut hotad. Tjuvjakten på Afrikas noshörningar har ökat på senare tid. I Sydafrika rapporterades 13 fall 2007. År 2014 var siffran 1 215.

Föremål av noshörningshorn betraktas som statussymboler i vissa kulturer och pulveriserade horn är en beståndsdel i traditionell medicin. Efterfrågan på den här sortens produkter har ökat i vissa länder i takt med att ekonomin förbättrats. Kina är ett exempel på ett sådant land.

Det nya systemet leder till att fler personer fälls för jaktbrott. Det kan ha en avskräckande effekt på både tjuvjägarna och kunder. Dessutom kan databasen med noshörnings-dna användas i forskningssyfte, menar forskarna bakom den nya studien.