De här skelettdelarna från södra Norge är över 9 000 år gamla. De innehåller dna som bidrar till en ny bild av hur Skandinavien befolkades.

Beate Kjørslevik

Dubbel migration bildade Skandinavien

När inlandsisen drog sig tillbaka för cirka 11 500 år sedan kom invandrare till Skandinavien från två håll. Det visar analyser av dna från mänskliga lämningar.

2018-01-09

Den första vågen kom från söder. De flesta var mörkhyade och hade blå ögon. Något senare kom folk från nordost och fortsatte söderut längs den isfria norska atlantkusten. De hade ljusare hud och en blandning av blå och bruna ögon. De båda grupperna av jägare och samlare möttes och fick barn med varandra.

– Båda grupperna bidrog med genetiska varianter som ger låg pigmentering, och som sedan blev ännu vanligare, säger Mattias Jakobsson, professor i genetik vid Uppsala universitet.

Låg pigmentering gör det lättare för huden att tillverka D-vitamin i svagt solljus. En ytterligare genvariant från de första invandrarna som blivit vanligare med tiden är kopplad till fysisk uthållighet, vilket antagligen var en fördel i det bistra klimatet.

Mattias Jakobsson och hans medarbetare har studerat arvsmassa från lämningar av sju individer. Lämningarna är mellan 9 500 och 6 000 år gamla och kommer från olika delar av Skandinavien.

Forskarna konstaterar att många genvarianter som var vanliga bland Skandinaviens första invånare har försvunnit till följd av ytterligare folkvandringar under de följande årtusendena. Den nya studien är publicerad i tidskriften Plos Biology.