En mörk planet i förgrunden, upplyst av en liten sol. Flera mindre planeter längre bort.

Konstnärlig tolkning av hur planetsystemet kring stjärnan Trappist-1 kan se ut.

Bild:
ESO/M. Kornmesser

Dvärgstjärnans planeter har gott om vatten

Sju planeter som påminner om jorden i storlek kretsar kring dvärgstjärnan Trappist-1. Nu har forskare för första gången kunnat få en indirekt skymt av vad planeterna består av.

2018-02-08

Vatten betraktas som en förutsättning för liv, och det är en av anledningarna till att astronomer söker efter tecken på vatten på planeter i andra stjärnsystem. Ett internationellt forskarlag har kommit fram till att de sju planeterna kring stjärnan Trappist-1 kan vara mycket vattenrika – någon av dem kan innehålla upp till 250 gånger så stor andel vatten som jorden.

Att se vad en avlägsen planet består av är mycket svårt. I det här fallet är det fråga om små steniga planeter som påminner om jorden i storlek, kring en stjärna på 40 ljusårs avstånd. För att försöka lista ut vad planeterna vid Trappist-1 består av har forskarna tagit reda på deras storlek och massa för att kunna beräkna densiteten. Planeter som är uppbyggda olika kombinationer av ämnen får olika densitet, och densiteten ger alltså en möjlighet att räkna ut planeternas sammansättning.

Storleken går att mäta genom att se hur mycket av stjärnans ljus planeterna blockerar när de passerar framför den. Det är mycket svårare att veta hur tunga planeterna är. För att få ett grepp om det studerade forskarna små avvikelser i omloppsbanorna, som visar hur planeterna stör varandra med sin tyngdkraft. Sedan simulerade de planeternas rörelser i en dator, för att se vilka planetmassor som passar bäst ihop med mätningarna.

Det finns stora osäkerheter i resultatet, men det är i alla fall tillräckligt bra för att forskarna ska kunna göra en uppskattning av ungefär vad planeterna kan bestå av.

Flera av planeterna är så pass lätta att de måste omges av ett tjockt lager av lätta och flyktiga ämnen, i form av atmosfärer och oceaner eller is. Forskarna beräknar några av planeterna kan innehålla så mycket som fem procent vatten. Det kan jämföras med jorden, där vatten bara utgör cirka 0,02 procent av den totala massan.