Novaresten hittades i den klotformiga stjärnhopen M22.

Bild:
ESA/Hubble and NASA, F Göttgens (IAG)

En 2000 år gammal nova kan ha återfunnits

Flera astronomiska observationer från gamla krönikor har bekräftats av nutida astronomer. Nu kan en mer än 2000 år gammal astronomisk händelse ha återfunnits på himlen.

2019-05-15

År 48 f.Kr. observerade kinesiska astronomer en ny stjärna i det vi kallar för stjärnbilden Skytten – en tillfällig lysande punkt som sedan bleknade bort igen. Nu har astronomer i en europeisk forskargrupp hittat resterna av en nova, som skulle kunna vara just den som kineserna dokumenterade då för mer än 2000 år sedan.

En nova är en hastigt uppblossande stjärna, som under några veckor eller månader lyser kring tio gånger starkare än annars. Det händer i ett dubbelstjärnesystem, när en vit dvärgstjärna drar åt sig materia från sin grannstjärna tills det har bildats ett skikt på ytan som är tillräckligt tätt för att plötsligt antändas i en fusionsreaktion. En del av materian kastas då ut i rymden.

En liknande process kan leda till en supernova, men då blir explosionen mycket kraftigare och hela stjärnan sprängs sönder.

Novor och supernovor kallades för "gäststjärnor" av de kinesiska astronomer som såg nya ljus dyka upp på himlen och försvinna igen. En rad gäststjärnor finns dokumenterade i olika historiekrönikor, och flera av dem har blivit identifierade av nutida astronomer. Den mest kända är kanske en supernova i Krabbnebulosan, i Oxens stjärnbild, som observerades år 1054.

Novan från år 48 f.Kr. är en av de äldsta dokumenterade gäststjärnorna som astronomer har försökt identifiera. Nu har den alltså kanske hittats. Men det är svårt att mäta novarester, och det skulle behövas nogrannare studier för att bekräfta att denna verkligen passar in på novan som sågs från jorden. En annan svårighet forskarna diskuterar i sin artikel är att de gamla krönikorna inte har så bra angivelser av platsen på himlen där gäststjärnan syntes.