En gul fläck i ett blått område visar solens läge i heliosfären. Ett rödaktigt område utanför föreställer interstellär rymd.

En konstnärlig framställning av solens omgivning, heliosfären, som visar läget för rymdsonderna Voyager 1 och Voyager 2 år 2013. Då hade de just nått gränsen mot den interstellära rymden. En tänkt ny rymdsond ska nå tio gånger så långt bort på femtio år.

NASA/JPL-Caltech

En sond till stjärnorna

Det är möjligt att utforska rymden mellan stjärnorna med hjälp av teknik som redan finns tillgänglig. När en sådan rymdsond sänds iväg vill svenska Institutet för rymdfysik ha instrument med ombord.

2019-04-15

Forskare planerar att skicka iväg en rymdsond som ska färdas längre ut i rymden än någon annan. Stas Barabash, som är föreståndare för Institutet för rymfysik, vill ha svenska instrument med ombord.

Sonden ska ta sig utanför det område som domineras av solen – heliosfären – som sträcker sig ungefär tre gånger så långt bort som Plutos bana. Utanför denna gräns skulle sonden kunna studera de partiklar och de elektriska och magnetiska fält som utgör det så kallade interstellära mediet. Men den skulle också kunna titta tillbaka på oss.

– Vi vet inte hur vår egen miljö i rymden ser ut på avstånd, säger Stas Barabash.

Genom att studera solens omgivning utifrån skulle forskarna kunna få bättre förståelse av hur stjärnsystem med förutsättningar för liv ser ut.

Voyager-sonderna har efter snart 42 år i rymden redan nått heliosfärens gräns. Men de var inte egentligen byggda för detta. Pontus Brandt vid John Hopkins University i USA är forskningsledare för en studie om hur en ändamålsenlig interstellär rymdsond skulle vara möjlig med teknik som redan finns.

– Nya raketer som börjar bli tillgängliga nu kan göra det möjligt att skicka en sond till det interstellära mediet redan under 2030-talet, säger han.

Målet är att sonden ska nå nästan tio gånger längre bort än heliosfärens gräns på bara femtio år.