I den färdiga tråden har fibrerna spunnits samman och orienterats åt samma håll.

Bild:
KTH

Fiber från skogen - stark som spindeltråd

Forskare från bland annat KTH har hittat ett sätt att spinna extremt starka trådar av cellulosa.

Författare:

Publicerad:

2018-05-15

Nanocellulosa kallas de små och extremt starka fibrer som bygger upp växter och träd. De kan därmed användas som ett biobaserat förstärkningsmaterial. Men hittills har det varit svårt att foga ihop de små fibrerna till längre trådar som kan konkurrera med material som kolfiber eller Kevlar som är en syntetisk armeringsfiber.

Det problemet har lösts av forskare vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm. Tillsammans med kollegor i USA och Tyskland har de utvecklat en metod för att tillverka långa, mycket starka trådar av nanocellulosa.

– De är åtta gånger styvare och starkare än den spindeltråd som allmänt anses vara det starkaste biobaserade materialet, säger Daniel Söderberg, forskare vid KTH och en av författarna till en artikel som beskriver den nya tillverkningsmetoden i ACS Nano.

Metoden bygger på att de små fibrerna får flöda i vatten genom en millimeterbred kanal. Samtidigt pressas vatten in från sidorna vilket får fibrerna att orienterar i en och samma riktning. På vägen påverkas fibrerna även kemiskt så att de fäster vid varandra och spinns ihop till en tråd som rullas upp på en rulle.

Fibrerna passerar en smal kanal och spinna samman med hjälp av flöden från sidan.

Bild:
KTH

– Vi kan i princip göra hur långa trådar som helst, säger Daniel Söderberg.

Dessa kan sedan vävas till en matta som kan användas som förstärkning i olika kompositer.

Samma tillverkningsmetod skulle även kunna användas för andra typer av fibrer till exempel av grafen.