Ny bild av Vintergatan från 2018, baserad på mätningar från satelliten Gaia.

Ny karta över Vintergatan.

Bild:
ESA/Gaia/DPAC, A. Moitinho / A. F. Silva / M. Barros / C. Barata, University of Lisbon, Portugal; H. Savietto, Fork Research, Portugal.

Galaxkartan uppdateras

2018-04-26

Det här är inte ett fotografi, utan en karta över det uppmätta ljuset från 1,7 miljarder stjärnor. Kartan är byggd på den nya uppsättning data som nu har gjorts tillgänglig från Gaia-projektet. Det är det största och noggrannaste kartläggningsprojektet för Vintergatan, med svenska forskare i flera nyckelroller.

Många astronomer har ivrigt väntat på att den här nya Gaia-katalogen skulle göras tillgänglig. Utöver ljusmätningar innehåller den nya stjärnkatalogen positioner, rörelser och avstånd för en miljard av de stjärnor som har studerats, vilket kan jämföras med två miljoner i den första kartan som vi berättade om när den släpptes 2016. Nu har forskarna möjlighet att göra helt nya studier av vår galax och dess historia.