Jordekorren Ictidomys tridecemlineatus har en begränsad förmåga att känna kyla. Det hjälper den antagligen att sova djupt hela vintern

Gracheva Lab

Gnagare känner inte kylan

Vissa arter av gnagare saknar nästan helt förmågan att känna kyla. Det är sannolikt en evolutionär anpassning som gör det möjligt för dem att tillbringa vintern i dvala.

2017-12-21

Äkta hibernering innebär att ett djur tillbringar vintern i dvala med kraftigt sänkt kroppstemperatur och med ämnesomsättningen på sparlåga. Igelkott och hasselmus är exempel på svenska däggdjur som har den här förmågan.

Forskare har länge grubblat över mekanismerna som styr däggdjurens hibernering. Däggdjur är ju jämnvarma och kompenserar automatiskt för fallande temperaturer genom att öka kroppens förbränning. Den här processen måste alltså åsidosättas om hiberneringen ska kunna ske, frågan är hur? Amerikanska forskare verkar ha hittat svaret på frågan.

De har visat att två arter av hibernerande gnagare, en nordamerikansk jordekorre, samt guldhamster, helt enkelt har svårt att känna att temperaturen faller. De nervceller som registrerar temperaturer hos dessa gnagare fungerar dåligt i temperaturintervallet: 10 – 20°C. Det beror på mutationer i speciella jonkanaler i cellerna, som hos andra däggdjur reagerar på temperaturförändringar.

Gnagarnas oförmåga att känna kyla demonstrerades med experiment. Forskarna lät guldhamstrar, jordekorrar och möss välja mellan två värmeplattor, varav den ena höll en konstant temperatur på 30°C medan den andra hade en temperatur som varierade mellan 0–30°C. Alla möss föredrog plattan som var konstant varm och undvek den med varierande temperatur. Guldhamstrarna och jordekorrarna däremot, verkade trivas på båda plattorna, förutom då temperaturen närmade sig noll grader. De två hibernerande arterna har alltså nedsatt förmåga att känna kyla, Men detta gäller inte för musen, en art som inte kan hibernera.

Forskarna bakom den nya studien, som har publicerats i Cell reports, tror att oförmågan att känna kyla är en förutsättning för att hiberneringen ska kunna börja när det blir kallt, samt att det ser till att de hibernerande djuren inte vaknar under vintern.