Hjärnans platsceller håller reda på var andra individer i närheten befinner sig.

Bild:
iStock

Hjärnans gps är social

Forskare har hittat celler i hjärnan som bidrar till en viktig social förmåga: att mingla. Cellerna registrerar var i rummet andra individer befinner sig.

2018-01-11

Det norska forskarparet May-Britt och Edvard Moser fick ett Nobelpris i medicin år 2014 för sina studier av celler i hjärnans lokalsinne. Så kallade platsceller kopplar den egna kroppen till specifika platser. Nu visar det sig att cellerna även ingår i det sociala livet.

– Vi upptäckte att samma system också håller reda på andra individer, säger Shigeyoshi Fujisawa, hjärnforskare vid Riken institute for brain science i Japan.

Han studerade två råttor i en bur. Den ena råttan (”jag”-råttan) var tvungen att lägga märke till var den andra råttan (”du”-råttan) befann sig för att få en belöning.

Elektroder i jag-råttans hjärna avslöjade att vissa platsceller reagerar på du-råttans position. Det betyder att lokalsinnet har en särskild förmåga att hålla koll på hur andra individer rör sig i närheten. Shigeyoshi Fujisawa tror att den mänskliga hjärnan fungerar på samma sätt.

– Det är förstås viktigt i sociala situationer att kunna placera andra individer på en inre karta.

Han presenterar sina resultat i veckans nummer av tidskriften Science, som också innehåller en rapport om samma slags sociala platsceller hos fladdermöss.