Kometen Ison, planeten Mars och stjärnan Regulus på samma bild

Fångade på bilden samtidigt är från höger: kometen Ison (inringad), planeten Mars och stjärnan Regulus i Lejonets stjärnbild.

PETE LAWRENCE (DIGITAL-ASTRONOMY)

Ison håller ihop än

Än så länge har kometen Ison överlevt sin färd genom solsystemet.

2013-11-05

Både professionella astronomer och amatörer har nu lyckats att fotografera kometen som blir allt ljusare när den stretar mot att runda solen den 28 november. Inget tyder på att Isons bräckliga kropp har splittrats, och kanske kommer den inte att göra det heller, även om svansen med utgasat material från kometkärnan växer sig allt längre. Ännu syns Ison dock bara med kraftfulla kikare eller med teleskop. Men från början på december blir den förhoppningsvis synlig för blotta ögat i hela Sverige.

Läs mer om Ison i F&F 9/2013: http://fof.se/tidning/2013/9/artikel/kometen-kommer-men-klarar-ison-mote...