En konstnärlig tolkning av hur radioblixten når radioteleskopet i Australien.

Bild:
CSIRO/Dr Andrew Howells

Kosmisk blinkning från en massiv galax

För första gången har astronomer spårat källan till en ensam kort och kraftig puls av radiovågor, en så kallad radioblixt.

2019-06-27

Den 24 september 2018 nådde en kort puls av radiostrålning jorden från ett okänt fenomen i universum. Det var en radioblixt, en typ av fenomen som gäckat forskare sedan den första blixten av det här slaget upptäcktes 2007. Den här gången lyckades forskarna spåra källan till en galax 3,6 miljarder ljusår bort.

– Det är första gången någon har lyckats lokalisera källan till en ensam radioblixt, så det är riktigt spännande säger astronomen Franz Kirsten vid Chalmers tekniska högskola, som har läst forskarnas artikel om fyndet.

Den enda radioblixtkälla som har spårats tidigare var annorlunda, eftersom den gav upprepade signaler. Nästan alla radioblixtar verkar komma ensamma, bara en enda gång från varje källa – precis som den här från september förra året.

Den nya upptäckten blev möjlig med hjälp av ett unikt radioteleskop i Australien: ASKAP. Dess speciella radioantenner ger ett brett synfält på himlen. Samtidigt är antennerna placerade långt ifrån varandra, så att de kan användas tillsammans och ge en lika hög upplösning som om mottagaren varit sex kilometer stor.

Den nyupptäckta radioblixtkällan befann sig i en tung lins- eller spiralformad galax med en stor andel äldre stjärnor. Det kan jämföras med radioblixtkällan som upprepade sig, som fanns i en ung dvärggalax med stark stjärnbildning.

– Att omgivningarna är så olika ger en fingervisning om att de källor som ger upprepade radioblixtar kanske är annorlunda än de som bara ger en enstaka radioblixt, säger Franz Kirsten.

Det här är en milstolpe, men Franz Kirsten säger också att man behöver hitta ursprungsgalaxerna för 50–100 radioblixtar för att verkligen kunna studera och förstå dem.

Astronomer är ivriga att hitta fler källor till radioblixtar, inte bara för att så småningom kunna förstå vad som orsakar dem – utan också för att radiovågorna kan användas för att mäta mängden gas och stoft som befinner sig mellan källan och oss.