Klassrum

Gedigna ämneskunskaper är grunden till kritiskt tänkande, enligt ny forskning.

Bild:
Istockphoto

Kritiskt tänkande ämnesspecifikt

Att vara bra på kritiskt tänkande i ett ämne betyder inte att man är bra på det i ett annat.

Författare:

Publicerad:

2018-06-13

Kritiskt tänkande är ingen generell förmåga. Det framgår av en ny forskningsrapport som publicerats i Education Inquiry. Forskare från Uppsala universitet har analyserat 76 elevers prestationer på nationella prov i nian i ämnena svenska, historia, fysik och matematik.

Frågorna i proven handlade specifikt om kritiskt tänkande, till exempel om att värdera olika källor i historia eller om att förhålla sig kritisk om olika energisystem i fysik.

– Vi såg ingen överföringseffekt i kritiskt tänkande mellan olika ämnen. Att man är bra på att granska och värdera i svenska betyder inte att man är bra på att granska och värdera i historia och vice versa, säger Thomas Nygren som är forskare i didaktik vid Uppsala universitet och docent i historia vid Umeå universitet samt huvudförfattare till studien.

– Det kritiska tänkandet är domänspecifikt och bygger på konkreta ämneskunskaper, säger Thomas Nygren. Ämneskunskaperna är de centrala för att utveckla ett kritiskt tänkande.

Kritiskt tänkande är alltså ingen övergripande kompetens, utan något som bara kan uppnås i enskilda ämnen och frågor. Skolan bör alltså satsa på mer gedigna ämneskunskaper, det vill säga ämnesspecifika fakta, vetenskapliga perspektiv och förmågor, för att kunna lära ut kritiskt tänkande i dessa ämnen.

– Ska man kunna något, så bör det läras ut inom det aktuella ämnesfältets tradition, säger Thomas Nygren. Inte bara genom övergripande studier i kritiskt tänkande.

Varifrån kommer iden om ett generellt kritiskt tänkande?

– Detta blev på 1990-talet formel som spreds av vissa amerikanska pedagoger, och tanken var att man skulle kunna bygga upp en allmän förmåga till kritiskt tänkande. Denna idé är mycket spridd i samhället, men i skolforskningen har man inte undersökt saken empiriskt över ämnesgränser, säger Thomas Nygren. Men nu har vi testat detta på ett antal individer, och våra resultat tyder ju på att detta inte är någon allmän förmåga.