SLU

Xue Zhao.

Bild:
Gleb Dotsenko

Långsamma kolhydrater i ny potatis

Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har utvecklat en genförändrad potatis som innehåller mer långsamma kolhydrater än vanlig potatis.

För att få fram en mer hälsosam potatis har forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, utvecklat en potatis med en högre andel så kallad resistent stärkelse. Med begreppet menas stärkelse som inte bryts ner av kroppens enzymer utan vandrar genom mag- och tarmsystemet på samma sätt som kostfibrer.

För att få fram den nya potatisen har forskarna genförändrat en vanlig potatissort. Genom att hämma två gener som påverkar stärkelsens förgrening har de kunnat öka halten av resistent stärkelse.

Kolhydraterna i potatis består av stärkelsesorterna  amylos och amylopektin. Båda är stora molekyler uppbyggda av den enkla sockerarten glukos. Skillnaden är att amylopektinet har mängder av förgreningar medan amylosen är en, enda lång kedja.

Förgreningarna i amylopektinet gör att den bryts sönder vid kokning. Därmed blir det lättare för magenzymerna att bryta upp den till glukos som blir energi för kroppen. Amylosen är mer svårsmält, det vill säga resistent.

Ökningen av resistent stärkelse i den genförändrade potatisen beror på en högre andel amylos. Den har även en annorlunda struktur av amylopektin.

–      Molekylens yttre kedjor blir mycket längre än hos den oförändrade potatisen, säger Xue Zhao, doktorand vid SLU och huvudförfattare till en artikel i tidskriften Food Chemistry om den nya potatisen.

Resultatet blir att även amylopektinet blir svårare för kroppen att smälta.

–      Om man lagrar den kokta potatisen en dag i kylskåp så ökar innehållet av resistent stärkelse ytterligare, säger Xue Zhao.

Hur är då smaken? Känner man någon skillnad mot vanlig potatis?

–      Eftersom den är genmodifierad får vi inte prova, men jag skulle tro att smaken är ungefär densamma, säger Xue Zhao.