Bakterier i tarmen är en ny måltavla för läkemedel mot blodproppar. Bilden är en tecknad illustration.

Medicin för bakterier kan hejda propp

Amerikanska forskare har hittat ett nytt sätt att minska risken för en blodpropp – genom att hindra tarmbakterier från att tillverka ett skadligt ämne.

2018-08-06

Läkemedel som enbart påverkar bakterier i tarmen kan skydda blodkärl i hela kroppen, enligt forskare vid Cleveland Clinic i USA.

Hjärtläkaren Stanley Hazen och hans medarbetare upptäckte år 2011 att tarmbakterier tillverkar ämnet TMAO när de bryter ner animaliska matvaror som rött kött, lever, äggula och feta mejeriprodukter. Sedan dess har det visat sig att människor med höga halter av ämnet i blodet löper ökad risk att få en stroke eller en hjärtattack.

Nu har forskarna testat att behandla möss med ett ämne som hindrar deras tarmbakterier från att tillverka TMAO. Det ledde till att mössens blodplättar blev mindre benägna att klibba ihop, och att risken för blodproppar minskade.

Forskarna planerar att testa ämnet på människor, och påpekar att det skiljer sig från antibiotika eftersom bakterierna överlever. Till skillnad från dagens blodförtunnande läkemedel ledde behandlingen inte till några blödningar eller andra märkbara biverkningar hos mössen, enligt en rapport i tidskriften Nature medicine.