Arten Bassaricyon neblina ”Olinguito” tillhör familjen halvbjörnar. Den beskrevs 2013 och blev därmed den första nyupptäckta arten av rovdäggdjur på 35 år.

Mark Gurney/Wikipedia

Oväntat många nya däggdjursarter

Under de senaste 13 åren har drygt 1 000 nya däggdjursarter beskrivits. Med tanke på att däggdjuren är en välstuderad grupp så är det förvånansvärt många.

2018-02-12

Databasen Mammal species of the world beskriver alla kända däggdjur. Den uppdaterades senast 2005. Då kände man till 5 416 däggdjursarter.

Ett amerikanskt forskarteam har nu gått igenom 1 200 vetenskapliga publikationer från 2005 och framåt, på jakt efter nya däggdjursarter. Forskarnas sammanställningar visar att man nu känner till 6 495 däggdjursarter, en ökning med närmare 20 procent och drygt 1 000 arter på 13 år.

Det två mest artrika däggdjursordningarna är gnagare och fladdermöss – och merparten av de nyupptäckta arterna tillhör dessa grupper. Men även de partåiga klövdjuren har fått en ganska rejäl påfyllning.

Lite mer än hälften av de nya arterna är så kallade kryptiska arter. Sådana upptäcks vanligtvis med hjälp av DNA-analys: en art visar sig vara två, som är extremt lika till utseendet. Förbättrade och förenklade metoder för DNA-analys är alltså en förklaring till att så pass många nya arter hittats på en förhållandevis kort tid.

Forskarna bakom den nya sammanställningen anser att samlingsverk som Mammal species of the world uppdateras för sällan. Därför har de skapat en egen databas somde kallar Mammal diversity database. Den är öppen för alla, förhoppningen är att de ska leda till snabbare publiceringar av artfynd.