Stjärnorna i Karlavagnen med namn markerade på ett fotografi av stjärnbilden. En ring markerar läget för stjärnan HD 102956.

Planeten och stjärnan som nu ska få ett namn ligger mitt i ringen. Stjärnan kan inte ses med blotta ögat, men går att hitta med fältkikare och en bra stjärnkarta.

Tobias Forslund (CC BY-SA)

Rösta om namnet på Sveriges egen planet

Den Internationella astronomiska unionen firar sitt 100-årsjubileum med att bland annat låta världens länder namnge varsin exoplanet och dess stjärna. Nu kan du rösta om namnet på Sveriges egen exoplanet.

2019-10-24

2010 upptäcktes en av de över 4000 kända planeterna utanför solsystemet, 400 ljusår bort, i stjärnbilden Karlavagnen. Planeten är en så kallad het Jupiter, en jätteplanet som kretsar mycket nära sin stjärna. Stjärnan och planeten går under de opersonliga katalogbeteckningarna HD 102956 och HD 102956b, men Sverige har fått i uppdrag av Internationella astronomiska unionen IAU att ge planeten och dess stjärna riktiga namn.

Forskning & Framstegs fysik- och astronomiredaktör Anna Davour ingick i juryn som har valt ut fem alternativ bland de över 1600 förslag som kommit in från allmänheten sedan i somras. De utvalda namnen är hämtade från litteraturens värld, från samiskan, och från fornnordisk mytologi. Nu är omröstningen öppen, fram till den 11 november.

Gå in och rösta!