Fibrer dominerar ofta bland de mikroplastpartiklar vi får i oss via mat och dryck

Bild:
Monique Raap, University of Victoria

Så mycket mikroplast får vi i oss

Vi får i oss åtminstone 50 000 mikroplastbitar via mat och dryck varje år. Storkonsumenter av flaskvatten får i sig ännu större mängder

Det är ett kanadensiskt forskarteam som för första gången uppskattat intaget av mikroplast från bland annat: fisk, skaldjur, socker, salt, alkohol, flaskvatten och kranvatten. Dessa livsmedel utgör ungefär 15 procent av ett genomsnittligt kaloriintag. Studien täcker alltså inte in alla livsmedel, data saknas i många fall. Det innebär att det årliga intaget av mikroplast sannolikt är avsevärt större än så, menar forskarna som har publicerat studien i Environmental science and technology.

Män konsumerar mer mikroplast än kvinnor. Samma sak gäller för barn, pojkar får i sig mer än flickor. Det finns också mikroplast i luften, vilket medför att vi andas i oss 40 000 – 70 000 mikroplastartiklar varje år.

Buteljerat vatten innehåller stora mängder mikroplast; en person som dricker enbart flaskvatten får i sig ytterligare 90 000 mikroskopiska plastbitar varje år. En person som håller sig till kranvatten konsumerar runt 4 000 plastpartiklar per år.

Siffrorna gäller för amerikanska förhållanden, men ger ändå en fingervisning om hur mycket mikroplast vi får i oss här, i Sverige. Hälsoeffekterna från vårt intag av mikroplast är för närvarande okända.