grafenspikar

Bakteriernas membran förstörs av de vassa spikarna av kolmaterialet grafen. De betydligt större cellerna skadas däremot inte.

Yen Strandqvist/Chalmers

Spikmatta av grafen dödar bakterier

En yta täckt med vassa flagor av grafen dödar bakterier som försöker få fäste. Upptäckten kan användas för att motverka infektioner vid implantat.

Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg har skapat en minimal spikmatta med 60-100 nanometer höga spetsar av kolmaterialet grafen. När bakterier kommer i kontakt med spikarna förstörs deras skyddande membran och bakterierna dör. Mänskliga celler, som är betydligt större, fick däremot inga märkbara skador, vilket förvånade forskarna.

Nu går de vidare för att undersöka om grafenspikar kan användas som ett bakteriedödande skikt på katetrar och medicinska implantat. Nästa steg är att klä ytan på ett implantat med grafenspikar och studera effekten vid djurförsök.

– En av utmaningarna är att framställa ett stabilt, säkert material. Vi måste vara säkra på att grafenflagorna inte lossnar eller skadar kroppen, säger Jie Sun, docent vid institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap.

Chalmers

Chalmersforskarne Jie Sun.

Johan Bodell/Chalmers

Tidigare studier har visat att flagor av grafen kan ha en bakteriedödande effekt. Knepet som Chalmersforskarna använt är att placera flagorna vertikalt. Tillverkningsmetoden är dock än så länge dyr.

Forskningen har publicerats i tidskriften Advanced Materials Interfaces.

Läs mer om grafen och andra tvådimenstionella material i en tidigare artikel i Forskning & Framsteg.